Osoby korzystające z lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy często na skutek powstałego zadłużenia lub innych zdarzeń losowych tracą tytuł prawny do zajmowanego lokalu. Wielokrotnie te same osoby nadal bezumownie zajmują wcześniej wynajmowany od gminy lokal, a po spłaceniu zadłużenia z tytułu czynszu bądź po ustaniu innej przyczyny wypowiedzenia umowy najmu, chciałyby ów tytuł do lokalu odzyskać.
Co w takiej sytuacji zrobić i czy można przywrócić utracony stosunek najmu. Otóż okazuje się, że większość gmin w uchwałach rad wprowadza regulacje na to pozwalające. Oczywiście szczegółowe warunki takiego powrotu do rozwiązanej już umowy najmu zależą od prawa miejscowego danej gminy, ale co do zasady jest to możliwe.
Prześledźmy to na przykładzie Gminy Miasto Elbląg:
Obowiązująca uchwała Rady Miejskiej wskazuje precyzyjnie zasady postępowania w stosunku do osób, które utraciły tytuł prawny do zajmowanego lokalu. W regulacji tej wskazano, iż Prezydent Miasta wydaje skierowanie do zawarcia umowy najmu osobie, która utraciła tytuł prawny do zajmowanego obecnie lokalu poprzez wypowiedzenie umowy najmu lub w drodze prawomocnego wyroku sądowego, o ile ustały przyczyny utraty uprawnień i spełnione są dodatkowe warunki. Z zapisu tego wynika bezpośrednio, iż aby zawrzeć nową umowę najmu należy otrzymać, czyli zwrócić się o wydanie stosownego skierowania. Warunkiem jest również uprzednia utrata uprawnień do zajmowania lokalu na podstawie wcześniejszej umowy najmu oraz dalsze zajmowanie lokalu. Muszą także ustać przyczyny wypowiedzenia umowy najmu – najczęściej dotyczy to zadłużenia, należy je spłacić bądź w inny sposób doprowadzić do uregulowania należności.
Uchwała wskazuje na konieczność spełnienia także dodatkowych warunków, wśród których wymienia:
– złożenie wniosku o skierowanie do zawarcia umowy najmu wraz z jego uzasadnieniem;
– zajmowanie lokalu, którego powierzchnia mieszkalna w przeliczeniu na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 15 m kw. w gospodarstwie wieloosobowym, a w przypadku gospodarstwa jednoosobowego nie przekracza 30 m kw.;
– uzyskanie pozytywnej opinii Społecznej Komisji Mieszkaniowej;
– uzyskanie średniego miesięcznego dochodu brutto za trzy ostatnie miesiące, który nie przekroczył kwoty stanowiącej równowartość 250% najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym lub 300% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym;
– nie zaleganie z opłatami za zajmowany lokal lub zawarcie ugody z wynajmującym w sprawie spłaty zaległości czynszowych i wywiązywanie się z nałożonego obowiązku przez okres co najmniej 6 miesięcy.
Widzimy więc, że odzyskanie tytułu prawnego do zajmowanego bez tego tytułu lokalu gminnego nie jest skomplikowane, lecz trzeba spełnić ściśle określone kryteria.
Kancelaria w ramach świadczonych usług pomaga swoim Klientom w przygotowaniu i złożeniu do gminy stosownych wniosków i dokumentów w celu uregulowania statusu prawnego lokalu po utracie prawa z umowy najmu.